Dlaczego warto zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy prowadzić księgowość samodzielnie, czy zlecić to biuru rachunkowemu. Należy pamiętać, że prawidłowo i przejrzyście prowadzone księgi są podstawą prowadzenia biznesu – niezależnie od tego czy działamy w pojedynkę, czy zatrudniamy wielu pracowników.

Księgowość prowadzona samodzielnie

Jeżeli sami będziemy prowadzić księgi to zaoszczędzimy kwotę, którą zapłacilibyśmy biuru. I to tak naprawdę największa zaleta. Niestety wad jest zdecydowanie więcej. Jeżeli chcemy to zrobić prawidłowo musimy poświęcać na to dużo czasu. Konieczne jest posiadanie bieżącej wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości. Musimy wiedzieć jak odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy, jakie są terminy składania deklaracji i płatności podatków oraz drukować i przechowywać księgi przychodów i rozchodów.

Księgowość prowadzona przez biuro rachunkowe

Prowadzenie księgowości to bardzo dużo obowiązków i często cierpi na tym nasz biznes. Podwyższa to również ryzyko popełnienia błędu. Z tego powodu w większości przypadków lepszą opcją jest zlecenie tego biuru rachunkowemu. Jakie są tego zalety?

Zyskujemy czas

Możemy zająć się rozwojem naszego biznesu, podnoszeniem swoich kompetencji i zdobywaniem nowych klientów. Biuro rachunkowe zajmie się wszystkimi rutynowymi i czasochłonnymi sprawami księgowymi czy kadrowymi. Dodatkowo częstą praktyką jest reprezentowanie przedsiębiorców przed urzędami na mocy pełnomocnictw – takimi zadaniami zajmuje się na przykład firma Mitaxx – warto sprawdzić jej ofertę i być może wybrać realizację usług.

Profesjonalizm

Nie musimy znać wszystkich przepisów, by prowadzić własny biznes. Pracownicy biura rachunkowego mają szerokie doświadczenie w prowadzeniu księgowości dla wielu podmiotów z różnych branż. Dzięki temu z łatwością zajmą się również naszą firmą. Będą w stanie zarekomendować najlepsze rozwiązania i podpowiedzieć, co zrobić, by nasza działalność była jak najbardziej intratna. W wyjątkowo trudnych przypadkach profesjonaliści pracujący w firmie mogą się ze sobą skonsultować i wybrać optymalne rozwiązanie problemu. Bardzo ważne jest również to, że pracownicy biura rachunkowego są stale na bieżąco ze wszelkimi zmianami przepisów podatkowych czy innych.

Bezpieczeństwo

Najlepsze, profesjonalne biura rachunkowe mają certyfikaty Ministra Finansów dzięki czemu możemy być pewni ich kompetencji. To minimalizuje ryzyko ewentualnych błędów. Co więcej takie firmy powinny mieć ubezpieczenie OC w zakresie ewentualnych szkód wyrządzonych przedsiębiorcy. Oznacza to, że jeżeli biuro popełni jakikolwiek błąd otrzymamy rekompensatę pieniężną. To bardzo ważne zwłaszcza, kiedy sprawdzimy jak wysokie kary mogą być na nas nałożone w sytuacji, kiedy popełnimy błąd w rozliczeniu podatkowym lub zapomnimy o jakimś terminie.

Banknoty 100-złotowe

Koszty

Często zwłaszcza małe przedsiębiorstwa uważają, że samodzielnie prowadząc księgowość zaoszczędzą. Zazwyczaj jednak dokształcanie się z obowiązujących przepisów, czas poświęcony na uzupełnianie ksiąg i pilnowanie terminów sprawia, że zaniedbujemy naszą działalność. Więcej zarobilibyśmy poświęcając czas na pozyskiwanie nowych zleceń niż oszczędzamy prowadząc własną księgowość.

Możemy również zatrudnić własnego pracownika do prowadzenia księgowości. To jednak rozwiązanie dużo droższe niż koszt biura. Pamiętajmy, że prócz wynagrodzenia musimy ponosić wydatki związane z oprogramowaniem księgowym, branżowymi czasopismami, warsztatami i szkoleniami związanymi ze zmianami przepisów. Dodatkowo jeżeli chcemy czuć się bezpiecznie sami powinniśmy opłacić OC, które pokryje nasze wydatki w przypadku ewentualnych błędów.

Prowadzenie własnego biznesu nie jest proste, dlatego powinniśmy sobie to ułatwiać na każdej możliwej płaszczyźnie. Jednym z rozwiązań, które zoptymalizuje koszty, zaoszczędzi nasz czas i zagwarantuje profesjonalizm jest współpraca z biurem księgowym. Bardzo ważne jest tu również bezpieczeństwo w przypadku ewentualnych błędów, które daje OC firmy i doświadczenie pracowników.